Om å stjele politiske klær

Det er, grunnleggende sett, fint at politiske partier forsøker å stjele hverandres klær. Det betyr bare at de som blir forsøkt frastjålet sine klær, har lyktes med sin politikk: Den har blitt populær, den har blitt allemannseie, og den er blitt nødvendig for å lykkes.

Av og til oppstår det likevel en viss debatt rundt slike “tyverier”. Det kan skyldes at tyveriet er i overkant freidig – og/eller at det partiet som blir angrepet, føler behov for å beholde eierskapet der det står sterkt og har høy troverdighet. Jeg har tidligere i kveld twitret om et slikt “tyveri”, som jeg også har blogget om før:

http://clemet.blogg.no/1315665932_stoltenbergs_kunnskap.html

Jens Stoltenberg har mange sterke sider, men interesse for skolepolitikk er ikke en av dem. Da jeg var utdanningsminister, og Kunnskapsløftet ble foreslått og vedtatt, engasjerte han seg nesten aldri i skoledebatten. Etter at han ble statsminister i 2005 har han bare sporadisk uttalt seg om skolepolitikk, og da virker det nesten som om det er med påholden penn.

I dag har han, på sin sommeravslutning for pressen, uttalt seg om skolepolitikk. Ifølge http://www.vg.no skal “Jens slukke skole-stjErna” og “stramme grepet om skolepolitikken”. Stoltenberg fremmer i den anledning fem forslag, ifølge VG. Han vil

  • at lærerne skal være utdannet i fag de underviser i,
  • øke statens finansiering av etter- og videreutdanning av lærerne,
  • la flinke elever på ungdomsskolen ta fag på videregående og lignende ordninger på videregående nivå,
  • ha nytt valgfag i ungdomsskolen, og
  • øke antallet studieplasser på lærerutdanningen.

 

Bortsett fra det nye valgfaget i ungdomsskolen (som jeg har innvendinger mot), er alt dette gammelt nytt.

I stortingsmeldingen Kultur for læring, som ble fremmet i 2004, for over åtte år siden, ble det både fremmet forslag om opptakskrav til lærerutdanningen; om at lærerne skulle ha minst ett års fordypning i fag de underviser i; om at det skulle brukes rekordmye penger på etter- og videreutdanning av lærere (som forskere sier at Stoltenberg II-regjeringen ikke har fulgt opp), og om at elever på ungdomsskolen skulle kunne ta fag på videregående, og at elever på videregående skulle få ta fag på universitet eller høyskole.

Statsministerens nye giv i skolepolitikken innebærer altså at han nå, i 2012, foreslår å gjennomføre noe som ble vedtatt i 2004.

Jeg tror kanskje ikke “stjErna” ligger våken om natten etter dette.

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Bare det å si at det forlanges at læreren skal ha utdanning i de fag han/hun underviser i, forteller oss hvordan undervisnings tilstanden er på Norske skoler!! Jeg har i min naivitet, trodd at det var en selvfølge at lærere i Norske skoler har bestått eksamen før de får undervise!?
      Men det er altså ikke tilfelle. Skremmende! Det er jo disse lærerne som utdanner vår fremtid!

    2. Det mangler ro i klasserommet i norsk skole. Elever med lærevansker får klassestøy som ekstrabelastning. Lærerne må ta tilbake oppmerksomheten til læring, i stedet for å bruke uforholdsmessig mye resurser på “støydemping” Det må bli riktig å stille krav til elevene, nå kan tenåringene la humla suse i trygg forvissning om at de kommer inn på vidrergående, uansett innsats. Og budskapet må komme fra oven, til alle, uten ekstra papirmølle i kjølvannet.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg