Nord-Koreas samfunnsmodell

  • 20.02.2014 kl.21:51 i Blogg

Nord-Korea, som har 20 -25 millionerinnbyggere, er verdens mest lukkede land, et av verdens fattigste land og verdens verste regime.

Utallige rapporter har fortalt om redselsfulle menneskerettighetsbrudd ogen isolert og undertrykt befolkning. Lederskapet gr i arv, og lederne dyrkes som guder. Mennesker som kommer i veien for lederne, henrettes. S mange som 200.000 personer antas sitte i konsentrasjonsleirer. Mange av dem er fdt der og vet ingenting om verden utenfor.

Det er ikke lett f ut informasjon fra Nord-Korea. Men forleden publiserte FN den mest solide dokumentasjonenman har hattnoen sinne, og det er - om mulig - verre enn mange trodde. Nord-Koreas ledere begr forbrytelser mot menneskeheten, og det som skjer, kan sammenlignes med nazistenes forbrytelser.

Det er i denne situasjonen og med dette regimet Festspillene i Bergen har bestemt seg for samarbeide. For som det heter i festspillprogrammet om Morten Traaviks "grensesprengende teaterkonsert" Kardemomyang: Det er en "samproduksjon mellom Festspillene i Bergen, Traavik.Info og Den Demokratiske Folkerepublikken Koreas Komite for Kulturelle Forbindelser".

Da jeg spurte Festpillene p twitter om hvordan de ville markere sitt samarbeid med verdens verste regime, fikk jeg til svar at de ikke samarbeidet med regimet - kun med nord-koreanske kunstnere.

Men det stemmer jo ikke. Det str svart p hvitt i programmet at man samarbeider med Den Demokratiske (sic!) Folkerepublikken Koreas Komite for Kulturelle Forbindelser. Da jeg gjorde oppmerksom p dette, fikk jeg til svar at det var en feil, da dette "ene og alene dreier seg om tillatelse til bruk av et foto".

Jeg m innrmme at jeg tviler - av to grunner.

Den ene grunnen til at jeg tviler, er at det er Morten Traavik som str bak. Han har, som det ogs str i programmet, de senere r samarbeidet mye med nord-koreanske myndigheter.

Den andre grunnen til at jeg tviler, er at jeg tror det er umulig for nord-koreanske kunstnere delta p Festspillene i Bergen uten at nord-koreanske myndigheter, og dermed verdens verste regime, er involvert og har kontrollen. Hva som skjer med disse kunstnerne fr og etter turen til Bergen, tror jeg derfor ingen kan vite. Regimet er ekstremt.

Tvilen melder seg ogs nr man leser presentasjonen av teaterkonserten i Festspillenes program: Stykket skal visstnok pne "opp for refleksjoner rundt ulike samfunnsmodeller og verdier som frihet og fellesskap". Etter min mening krever det ikke veldig mye refleksjon gjre seg opp en mening om den "samfunnsmodellen" Nord-Korea presenterer, men hvis det sies rett ut i den "blendende" teaterkonserten, hvilke flger fr det for de nord-koreanske kunstnerne? Kanskje det ikke fr noen konsekvenser overhodet, men vet Festspillene det?

Store deler av kulturlivet har, etter min mening, ofte latterliggjort seg selv ved kreve "kulturboikott" av Israel. I 2010 viste Festspillene at de ikke lot seg rive med p denslags - og inviterte fremragende israelske kunstnere til Bergen. Det var bra.

Av en eller annen grunn er det ingen i kulturlivet som krever "kulturboikott" av Nord-Korea, og det er i og for seg ogs bra. For som Festspillenes direktr, Anders Beyer, skriver til meg p twitter: "Man kan forholde seg til diktaturer man tar avstand fra ved gjennomfre en boikott eller pne for mter mellom mennesker. Festpillene har valgt det siste."

Her er jeg helt p linje med Beyer og Festspillene. Boikott er sjelden eller aldri bra- kontakt mellom mennesker er det nesten alltid.

Problemet er bare at det er en vesentlig forskjell p Israel og Nord-Korea.

Forskjellen er at det ikke er mulig for kunstnere i Nord-Korea delta i "mter mellom mennesker" fra andre land uten at regimet er involvert og har full kontroll. Dermed risikerer man ogs legitimere regimet og sette menneskene man mter, i, bokstavelig talt, livsfarlige situasjoner.

Israelske kunstnere kan fritt og uhindret reise til Bergen, og de risikerer ingenting.

Nord-koreanske kunstnere m innordne seg regimet, og de risikerer alt.

hits