Det er urettferdig!

Dagsrevyen melder at Grete Faremo blir ny forsvarsminister. Det går sikkert bra.

Men det er jammen meg ganske urettferdig at det ikke er Espen Barth Eide som nå rykker opp. Han er statssekretær i Forsvarsdepartementet, men var mer enn kompetent til å bli minister allerede i 2005. Antagelig er han en viktig årsak til at det har gått så bra for Strøm Erichsen. Han er kunnskapsrik, saklig og debattsterk – og en meget sympatisk politikertype jeg kunne ønske meg flere av.

Der er bare én grunn til at Barth Eide ikke blir statsråd: Han er mann. Og det gjør neppe saken bedre at han snakker Oslo-dialekt og bor i Oslo vest. Han er til og med tilhenger av at Norge skal melde seg inn i EU. Og han er i sin "beste alder" – han er hverken en ung nykommer eller en spennende senior.

Jeg vet jo ikke helt sikkert om Jens Stoltenberg er enig med meg. Men mitt tips er at han er det. Mitt tips er at han til og med har forsikret seg om at Barth Eide vil fortsette som statssekretær når Grete Faremo blir minister. Det vil nemlig være en ganske god forsikring mot tabber og tull og en veldig god hjelp for Faremo, som nå er langt ferskere på feltet. enn Barth Eide er.

Mye tyder på at Barth Eide blir diskriminert. Han er utsatt for forskjellsbehandling, fordi han er mann. Mange mener det er greit, fordi det er kvinnene som historisk har blitt forbigått. Men kan én urettferdighet repareres med en ny urettferdighet? Og er det ikke forskjell på nedarvede tradisjoner som vi gradvis tar et oppgjør med og en bevisst diskriminering etter at vi har erkjent at kjønnene er likeverdige og bør være likstilt?

Jeg syns det, og derfor syns jeg det er urettferdig at ikke forsvarsministeren nå skal hete Espen Barth Eide.

2 kommentarer
    1. Hehe, litt interessant at du vet mer om hvem som vil være den beste regjeringen for Arbeiderpartiet enn det Jens Stoltenberg selv gjør. Om man først skulle kvotert til denne posten ville man kanskje ha kvotert inn noen andre enn en direktørvenn fra Oslo Vest?

      (men for alt i verden, forsvaret som salderingspost er jeg veldig for)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg