NRK for barn? En (foreløpig) utkvittering.

Alle hører ikke på Dagsnytt 18. Derfor syns jeg det er verdt en liten kommentar at jeg i dag deltok i Dagsnytt 18 for å diskutere de kommende nyhetssendingene for barn. Bakgrunnen var innlegget på bloggen min, ARK for barn?

Jeg var litt i tvil om hvorvidt jeg skulle stille opp. Det er tross alt en ganske liten sak. Riktig nok hadde Klassekampen for et par dager siden fulgt opp blogginnlegget mitt, men det er jo ikke så mange som leser Klassekampen heller.

Men det endte med at jeg sa ja til en debatt med en av de ansvarlige for NRKs Supernytt for barn.

Jeg hadde planlagt et knakende godt argument. For riktig nok var saken liten, men la oss tenke oss tanken: La oss tenke oss at Supernytts nyhetsanker ikke beundret Jens Stoltenberg mest av alt – men Siv Jensen. La oss si at hun uttalte til Dagsavisen at den politikeren hun beundret mest av alt, var Siv Jensen, og at de sakene hun virkelig brant for, var en innstramning i innvandringspolitikken og redusert u-hjelp.

Ville noen reagert da?

Mitt tips er at det ville blitt ramaskrik. Jeg er faktisk i tvil om hun etter en slik hendelse ville fått være programleder. Men det mest interessante av alt er at det virker helt utenkelig. En programleder som støtter Frp, og som sier det høyt, fremstår rett og slett som uvirkelig.

Programlederen i Dagsnytt 18 prøvde å snu det hele mot meg: Ville jeg reagert hvis mitt hypotetiske eksempel inntraff? Var det ikke tross alt fint at vedkommende programleder sa hva hun mente, siden det bringer klarhet i jourmalistens ståsted? Begge deler en avsporing, men det spilte ingen rolle. 

For under over alle under: Den ansvarlige for NRKs Supernytt gjorde noe vi sjelden opplever. Hun beklaget. Hun bekreftet at NRK-journalister skal være politisk nøytrale, og at Supernytts nyhetsanker gjorde en feil da hun uttalte seg om denne typen politikk. De hadde fått en lærepenge, men også litt reklame – på godt og vondt: Flere vil kanskje se på Supernytt når det lanseres over nyttår, men flere vil antagelig også vurdere programmet kritisk.

Det tror jeg både programmet, de som lager programmet og barna har godt av!

2 kommentarer
    1. KC – så innslaget og ble ikke overrasket over progamleders approach til emnet! Som far til en 11-åring som kjøper alt som serveres fra ARKSuper rått, måtte jeg legge bånd på meg for ikke å eksplodere, men dette med “vridde” prog.ledere mot barn i BarneTV er jo ikke noe nytt..? Gjelder å oppdra den oppvoksende slekt i den rette tro, vettu!
      Synd du ble “cut short” av Dagsnytt18, men du var vel klar over at du var plassert på slutten av sendinga;-) Cudos til ansvarlig for Supernytt, som la seg flat og beklaget! Dette var noe jeg ikke har opplevd før, så all ære til deg som jazzet deg opp litt på blog’en din; vi er flere enn du tror som leser den(?)!
      KEEP UP THE GOOD WORK!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg