Statens foreldreutvalg – ikke foreldrenes utvalg

Kristin Halvorsen har skapt debatt etter at hun nok en gang har lovet å lovfeste, eller på annen måte sikre, en ressursnorm for skolen.

Høyre er uenig, fordi det overkjører kommunene og binder ressurser til mindre viktige områder i skolen. Seniorsaken er uenig, fordi en slik øremerking kan gå utover eldreomsorgen. KS er uenig, fordi det fratar kommunene muligheten til å prioritere ut fra lokale (velgeres) behov og ønsker. Og skoleforskere er uenig, fordi mindre klasser ikke bedrer kvaliteten i skolen.

At Utdanningsforbundet støtter utspillet forbauser selvsagt ingen. Men også Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) har meldt seg med støtte til Kristin Halvorsens forslag.

NRKs reporter stilte et helt betimelig spørsmål da FUGs leder ble intervjuet om saken: Står utvalget, som er oppnevnt av Regjeringen, virkelig fritt til å mene hva det vil?

Utvalgets leder, Loveleen Brenna, forsikret at utvalget står fritt til å mene hva det vil. Det tror jeg hun har rett i. Brenna er neppe redd for Halvorsen.

Men Brenna har ikke rett når hun sier at utvalget bare sier det "vi foreldre ønsker". Foreldreutvalget for grunnskolen er ikke representatativt for foreldrene i Norge, og det har derfor ingen rett til å uttale seg på vegne av andre enn seg selv.

Foreldreutvalget for grunnskolen er statens utvalg – ikke foreldrenes.

Spørsmålet om å lovfeste en ressursnorm for skolen reiser mange interessante spørsmål.

De kommer jeg nok tilbake til.

1 kommentar
    1. Jeg oppfatter det som rent sludder at klasser med 10-15 elever skal kunne vise opp bedre resultater enn klasser med 25-30 elever. I grunnskolen gikk jeg selv i en klasse med 30 elever. Og jada ved avgangseksamen fikk jeg da også særdeles dårlige karakterer. Imidlertid hadde dette lite med klassens størrelse å gjøre, men kanskje mer med en lite skolemoden og dertil dyslektisk elev å gjøre.
      På starten av 1960-tallet var nemlig dysleksi av lærere flest mer ansett som ren dumhet – enn en funksjonsfeil.
      Senere i livet mitt har jeg i en periode selv utviklet kurskonsept og ledet flere hundretalls kurs med relativt høy kunnskapsterskel. Min erfaring fra disse kursene som mer var som seminarer å regne, så skilte klassene på +25 deltakere seg ut som de klart beste. Dette går da også tydelig fram i tilbakemeldingene fra kursdeltakerne.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg